شرکت تسلا  (Tesla Motors) آمریکایی قبلا بین سال های 2003 – 20017 خودروهای برقی را تولید می کرد و برای اولین بار توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ که دو کارآفرین آمریکایی بودند تاسیس شد و به احترام مخترع صرب آمریکایی، نیکولا تسلا نامگذاری شد.

خودروی برقی تسلا
خودروی برقی تسلا

هسته اولیه تسلا

این شرکت با هدف تاسیس خودروهای اسپرت برقی تاسیس شد. ابرهارد مدیر عامل و تارپنینگ مدیر مالی شرکت مشخص شد. ایلان ماسک که در حال حاضر مدیر عامل شرکت است جزء سهامداران Paypal بود 30 میلیون دلار در شرکت سرمایه گذاری کرد و از سال 2004 به عنوان رئیس هیئت مدیره انجام وظیفه می کند.

شرکت تسلا در سال 2008 اولین رودستر برقی خود را به بازار عرضه کرد و با یک بار شارژ می توانست 394 کیلومتر مسافت را طی می کرد. در آن زمان این چنین خودرویی رقیب خودروهای بنزینی به شمار می رفت. این اتومبیل در مدت 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسید و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت بود. یک اتومبیل برقی با این مشخصات میتواند انقلابی در صنعت خودروسازی محسوب شود. موتور برقی این خودرو با سلول های لیتیوم ساخته شده که امروزه در باتری موبایل و لپ تاپ ها از آن استفاده می شود. هزینه خرید آن 109000 دلار بود که در ابتدا به عنوان کالای لوکس قلمداد می شد.

ابرهارد در سال 2007 از سمت مدیرعاملی استعفا داد و در یک شرکت مشاوره مشغول به کار شد. او در سال 2008 شرکت را ترک کرد. تارپنینگ نیز که مدیر بخش فناوری و الکتریکی بخش رودستر بود در سال 2008 شرکت را ترک کرد و در همان سال ایلان ماسک نیز به سمت مدیر عاملی برگزیده شد.

خودروی برقی تسلا
استقبال مردم آمریکا از طرح عرضه خودروی برقی تسلا

تولید خودروی سدان تسلا

شرکت تسلا در سال 2012، تولید خودروی رودستر را متوقف کرده و تولید خودروی سدان را شروع کرد که بسیاری از کارشناسان طراحی خودرو به این خودرو، انتقادهایی را وارد کردند. این خودرو می توانست 379 تا 480 کیلومتر را طی می کرد و همانند خودروی قبلی می توانست در مدت 4 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت می رسید و حداکثر سرعت آن هم 130 کیلومتر بر ساعت بود.

باتری خودروی مدل سدان تسلا

باتری مدل سدان در زیر خودرو بود و فضای بیشتری برای قرار دادن اسباب و وسایل بوجود می آمد و راننده نیز می توانست ماشین را به خوبی کنترل کند. باتری خودروی رودستر در جلوی خودرو قرار گرفته بود. در مدل سدان رانندگی نیمه خودکار به کار رفته بود.

امروزه شرکت تسلا، انواع و اقسام خودروهای برقی را در اندازه های مختلف و متنوعی تولید می کند که مردم آمریکا از آن ها به گرمی استقبال کرده اند.