مفهوم موتور وانکل

موتور وانکل به روش احتراق داخلی و غیر معمول کار کرده و نیروی فشار را به حرکت گردشی تبدیل می کند. موتور وانکل در مقایسه با موتورهای رفت و برگشتی، گشتاور یکنواختی دارد و سبک بوده و لرزش کمتری داشته و قدرت این موتور مشخص است.

روتور که حرکت چرخشی را ایجاد می کند مثلثی شکل بوده و اضلاع آن انحنای کمتری دارد. قدرت موتور وانکل سه برابر سایر موتورها است و قدرت موتور در دور آخر مشخص می شود.

موتور وانکل در مقایسه با موتور پیستونی، دو برابر قدرت دارد. قدرت موتور در چهار مرحله ایجاد  می شود. نام دیگر این موتور، دوار بوده و اگرچه این اسم در موتورهای بدون پیستون هم استفاده می شود.

فلیکس وانکل طراح اولیه این موتور بود. او طرح این موتور را در سال 1929 مطرح کرد. در سال 1950 کار خود را شروع کرد و موتور را در سال 1957 تکمیل کرد. شرکت طراحی موتور NSU مجوز طراحی این موتور را صادر کرد و بدین ترتیب به طور مداوم در این موتور اصلاحاتی انجام گرفت.

طراحی موتور وانکل

وانکل در مقایسه با سایرین، سبک بوده و به همین دلیل از آن خودرو، قطار، هواپیما، کشتی، موتور سیکلت، ماشین های مسابقه ای، جت اسکی، ماشین های کارتینگ، موتورهای برقی، و اره برقی استفاده می شود. برخی موتورهای وانکل به نسبت به وزن به قدرت به ازای هر پوند، یک اسب بخار قدرت ایجاد می کنند. این موتورها با جرقه کار می کنند و موتورهای احتراق فشاری برای پروژه ها ساخته می شوند.

موتور خودروها

خودروسازی مزدا و شرکت طراحی موتور NSU در سال 1961 قراردادی طراحی موتور وانکل را امضا کردند تا خودرویی با این موتور به بازار عرضه کنند. اگرچه شرکت مزدا این موتور را به طور آزمایشی طراحی کرد ولی از نظر شرکت طراحی موتور NSU محصول طراحی شده آماده فروش بود. بالاخره در سال 1964 اولین خودروی اسپرت شرکت طراحی موتور NSU با این موتور به بازار عرضه شد. شرکت مزدا چند سال بعد خودروهای دو و چهار سیلندر وانکل را در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشت تا با این کار با شرکت طراحی موتور NSU مقابله کند.

شرکت طراحی موتور NSU در سال 1967، برای خودروی RO 80  موتور وانکل را طراحی کرد. شرکت طراحی موتور NSU برخلاف شرکت مزدا، موتور طراحی خود را بنام خود  ثبت نکرده بود. این موتور به سختی کار می کرد و به همین دلیل اکثر اوقات خراب بود. تا سال 1972 این مشکل برطرف نشد و به همین دلیل شرکت طراحی موتور NSU هزینه های گارانتی آن را کاهش داد. طراحی زود هنگام موتور در شرکت طراحی موتور NSU موجب شد که سایر قطعات تولیدی نیز مشکل داشته باشد، بالاخره مشکل در سال 1971 حل شد ولی موتور به معرض فروش گذاشته نشد.

شرکت آئودی، شرکت طراحی موتور NSU  را در سال 1979 خریداری کرد و موتوری با 170 اسب بخار با 6500 دور در دقیقه و گشتاور 220 نیوتن متر با 3500 دور در دقیقه طراحی کرد که در خودروی آئودی 100 کار گذاشته شد  و نام خودروی به آئودی 200 تغییر یافت.