مفهوم موتور شعاعی

موتور شعاعی از ابتدا تاکنون در هواپیماها استفاده می شوند. این نوع موتورها شگفت انگیز هستند و به دلیل عملکرد خاص خود در هواپیماها استفاده می شوند.

قدرت خالص موتور شعاعی

قبل از اختراع هواپیما توسط برادران رایت، ساموئل لانگلی، اولین موتور شعاعی را اختراع کرد. در آن زمان موتورهای دوار و خنک کننده خطی متداول بود. بعد از اختراع موتورهای شعاعی این نوع موتورها کنار گذاشته شدند.

موتور شعاعی 3 سیلندری
موتور شعاعی 3 سیلندری

مزایا

این نوع موتور نسبت به مدل های قبلی مزایای خیلی زیادی داشتند. آن ها از موتورهای قبلی سبک بوده و برای خنک شدن به مایع خنک کننده نیازی نداشتند. مقاومت نسبت به ضربات فیزیکی از دیگر مزایای این نوع موتورها محسوب می شد.

موتورهای شعاعی ساده بوده و از میل لنگ کوتاهی در آن ها استفاده شده و قابل اطمینان بوده و به نرمی و آرامی کار می کنند.

معایب

این موتورها سنگین بوده و باعث کشش هواپیما شده و دید خلبان را محدود می کنند. برای خنک شدن لازم است که مقدار زیادی هوای خنک به موتور وارد شود. تاکنون جایگزین مناسبی برای این نوع موتورها طراحی و تولید نشده است.

نصب سوپاپ های متعدد تقریبا غیر ممکن است و بنابراین موتورهای شعاعی دو سوپاپ بوده و قدرت محدودی دارند. در این نوع موتور هم از یک ردیف سیلندر بزرگتر استفاده شده است. سوپاپ های عقب و جلویی در قسمت هایی باهم مشترک بوده و هوا بعد از عبور از اولین سیلندرها به شدت گرم شده و موتور به سختی خنک می شود.

موتور شعاعی 5 سیلندری
موتور شعاعی 5 سیلندری

نحوه کار موتور شعاعی

این نوع موتور مانند سایرین چهار زمانه کار می کند. هر سیلندر، دارای ورودی، خروجی، بوده و هوا را فشرده کرده و در موتور قدرتی را ایجاد می کند. نحوه عملکرد این موتورها با کار موتورهای افقی و درون خطی کاملا متفاوت است. حتی سیلندرها به نحو متفاوتی به میل لنگ متصل شده اند.

سیلندرها به وسیله میله اصلی به میل لنگ متصل شده اند و سایر سیلندرها به وسیله میله به سایر نقاط محوری میه اصلی متصل شده اند.

تعداد سیلندرهای این نوع موتور فرد بوده و هر سیلندر به ترتیب کار می کنند. بنابراین هر موتور شعاعی 5 سیلندری به ترتیب 1، 3، 5، 2 و 4 بار با احتراق داخلی کار کرده و موتور شعاعی 7 سیلندری به ترتیب 1،3،5،7،2،4،6 بار دچار احتراق داخلی شده و کار می کند. میل لنگ همزمان با سیلندرها کار می کند. وزن میله موتور متعادل شده تا از لرزش موتور جلوگیری شود.

قدرت منحصر به فرد

مهندسان مکانیک برای افزایش قدرت موتور، چند سیلندر بیشتر اضافه کردند، در موتور Pratt & Whitney Wasp Major، 28 سیلندر کار گذاشته شده و 4300 اسب بخار قدرت تولید می کند. در بسیاری از هواپیماهای بزرگ مثل B-36 Peacemaker از موتور شعاعی استفاده شده است.