مفهوم موتور H شکل

در موتور H شکل، سیلندرها به شکل اچ انگلیسی قرار گرفته اند. طراحی موتور به گونه ای است که موجب می شود تا بتوان آن در فضاهای بلند جای داد. از این موتور در لکوموتیو و هواپیما ملخ دار استفاده می شود. از این موتور در برخی خودروها هم استفاده می شود.

موتور H16
موتور H16

عامل نامگذاری موتور H شکل

وضعیت قرارگیری سیلندرها مهمترین عامل برای نامگذاری آن ها به شمار می رود. در این موتور هر سیلندر، میل لنگی دارد که به سیلندری با همین مشخصات متصل شده است. این موتور بخاطر قرارگیری دو میل لنگ در کنار هم، شتاب کمتری دارد.

شرکت خودروسازی تولید کننده موتور H

شرکت های هوندا، سوبارو و ساب این چنین موتوری را طراحی کرده و ساخته اند. موتور H شکل چهار و شش سیلندری بوده و تمامی سیلندرها در یک خط مستقیم قرار می گیرند. شرکت خودروسازی ساب اولین موتور H را در سال 1981 طراحی و تولید کرد.

شرکت هوندا برای اولین از موتور H طی سال های 1993 تا 2001 استفاده کرد. در برخی مدل های هوندا آکورد از این مدل موتور استفاده شده است. این موتور می تواند 190 تا 220 اسب بخار را ایجاد کند. از موتور H شکل در ماشین های مسابقه ای استفاده شده و 156 تا 163 پوند فوت گشتاور را ایجاد می کند.

موتور H شکل
موتور H شکل

تاریخچه استفاده از موتور H

از موتور H در دهه 1930 تا 1940 در هواپیماهای ملخ دار استفاده شد بخاطر این که این نوع هواپیماها جمع و جور و آیرودینامیک بود. در هواپیماهای جنگی انگلیسی در جنگ جهانی دوم از موتور H شکل استفاده شد. امروزه هم این موتور در جت های جنگنده به کار می رود.

موتور H در زاویه 180 درجه در خودرو قرار می گیرند و به همین دلیل نسبت به موتور V شکل متعادل بوده و لرزشی نخواهد داشت.

در حال حاضر دو شرکت سوبارو و پورشه موتور H شکل را طراحی و تولید می کنند. از آنجایی که این موتور در خودرو نزدیک به سطح زمین قرار می گیرد به همین دلیل نیروی جاذبه آن را کاهش می دهد. به همین دلیل هندلینگ خودرو تغییر می کرده و راننده می تواند آن را بهتر کنترل کند.

این موتور، سفارشی طراحی و تولید می شود و تنها دو شرکت پورشه و سوبارو موتور H را تولید می کنند.  موتور H شکل را می توان در واقع دو موتور ساده کنار هم در نظر گرفت. برای هر موتور میل لنگ مخصوصی  مشخص شده که از یک طرف برای حرکت سریع به یکدیگر متصل می شوند.