مفهوم موتور W شکل

موتور W شکل نوعی موتور پیستونی بوده که سه یا چهار سیلندر با یک میل لنگ کار می کنند. موتور به شکل W شکل بوده که بعد از V شکل اختراع شد.

موتورهای W شکل سه سیلندری، پهن بوده موتور W شکل هنوز متداول نشده و کوتاه و عریض هستند.

موتور W شکل در انواع مختلفی طراحی شده و در طول تاریخ از آن استفاده شده است. موتور W شکل به قدری قدرتمند بوده که می تواند تانک ها و جت های جنگنده را به حرکت در بیاورد.

موتور W12 بوگاتی شیرون
موتور W12 بوگاتی شیرون

موتور W3

اولین موتور W3 شکل در سال 1906 ساخته شده و در موتورسیکلت ها به کار گرفته شد و بعدها در هواپیما کار گذاشته شد.

در اوایل سال 2000 اولین موتور W شکل در موتور سیکلتی به کار گرفته شد که توسط شرکتی در ایالات متحده ساخته شده بود. به موتورهای هواپیماها شبیه بوده و از میله اصلی با یک میله کوچکتر متصل به پیستون تشکیل شده است.

موتور W6

در ماشین رامفلر این نوع موتور کار گذاشته شد و با دو جفت سه سیلندری که به میل لنگ مشترکی متصل شده بود.

موتور W8

گروه فولکس واگن موتور W8 را بین سال های 2001 – 2004 به کار گرفته شد و در بسیاری از خودروها از این موتور استفاده شد.

موتور W12

این موتور برای اولین بار در هواپیماهای سال های 1917 – 1931 به کار گرفته شد. از این موتور در ماشین های مسابقه ای فرمول یک نیز استفاده شد.

اگرچه از موتور W شکل در مقایسه با موتور V شکل کمتر استفاده شده، ولی گروه خودروسازی فولکس واگن از سال 2001  تصمیم گرفت که موتور W شکل در حد انبوه تولید کند. موتور چهار سیلندری به تقلید از موتور VR6 تک میل لنگ بود که بعدها در اتومبیل های آئودی، بنتلی و فولکس واگن به کار گرفته شد.

موتور W12
موتور W12

موتور W16

این موتور قدرتمند به ندرت تولید می شود. گروه خودروسازی فولکس واگن این موتور را در سال 2008 تولید کرد. از این موتور خارق العاده در خودروهای بوگاتی ویرون (Veyron)، شیرون (Chiron) و دیوو (Divo) استفاده شده است.

موتور W18

از این موتور به ندرت استفاده می شود و برای اولین بار در هواپیماهای دهه 1920 ، 1930 و موتور دریایی شرکت CRM Motori SpA به کار گرفته شد.

موتور W24

محصول تولیدی شرکت آلیسون نمونه بارز موتور W24 است. قدرتمند بوده که با همکاری این شرکت و نیروی هوایی آمریکا ساخته شد و در هواپیماها به کار گرفته شد.

موتور W30

این موتور در تانک های جنگ جهانی دوم استفاده شد. تانک های M3 و M4 شرمن به این موتور مجهز شده بود. در ساخت این موتور چرخ دنده هایی زیادی استفاده شده و شرکت کرایسلر این موتور را برای ماشین های جنگی ارتش طراحی می کرد.