شرکت خودروسازی فولکس واگن (VOLKS WAGEN Car Company)  در 28 مه 1937 توسط دولت آلمان تحت فشار هیتلر تاسیس شد. اولین نام شرکت خیلی بلند بود و به تدریج به فولکس واگن تغییر نام داده شد.

دفتر مرکزی فولکس واگن
دفتر مرکزی فولکس واگن

موسس فولکس واگن ، فردیناند پورشه

 دفتر مرکزی شرکت خودروسازی فولکس واگن در شهر ولفسبورگ بود که توسط حزب نازی اداره می شد. پروژه هیتلر ایجاد بزرگراه ها در آلمان بود که بشدت هر روز پیگیری می شد. هیتلر به آن می اندیشید که ماشین های سریع را به قیمت 140 دلار بفروشد.

برای طراحی یک ماشین ملی، و تاسیس شرکت خودروسازی فولکس واگن فردیناند پورشه که یک مهندس مکانیک اتریشی بود در سال 1938 به آلمان فرا خوانده شد. هدف تولید ماشینی برای حمل و نقل و ایجاد رضایت مردم بود. برای اولین بار این چنین ماشینی در سال 1939 در نمایشگاه برلین به نمایش گذاشته شد. با شروع جنگ جهانی دوم تولید خودرو متوقف شد. پس از پایان جنگ، دولت آلمان سعی می کرد که شرکت فولکس واگن را نوسازی کند.

دلیل فروش کم خودروهای فولکس واگن در آمریکا

فروش خودروهای فولکس واگن در ایالات متحده نسبت به سایر کشورهای جهان کندتر بود و دلیل آن این بود که مردم آمریکا نسبت به خودروهای آلمانی حس خوبی نداشتند و در ضمن اندازه کوچک خودروها نیز دلیل مهم دیگری بود که باعث می شد تا خودروها در این منطقه کمتر فروخته شود. آژانس تبلیغاتی Doyle Dane Bernbach کمپین بیتل را راه اندازی کرد تا اندازه کوچک خودروها را مزیتی بزرگ تلقی کند. این کمپین ها موجب شد تا فروش بیش از اندازه خودروهای فولکس واگن در ایالات متحده شد.

دولت آلمان در سال 1960، 60 درصد از سهام شرکت را به مردم فروخت و عملا با این کار شرکت خودروسازی را نابود کرد. دوازده سال بعد فروش مدل بیتل در سراسر جهان از رقم 15 میلیون خودرو عبور کرده و از فروش خودروهای فورد هم پیشی گرفت. فروش خودروهای فورد بین سال های 1907 و 1908 در سراسر جهان عالی بود.

خودروی فولکس واگن JETTA GL1
خودروی فولکس واگن JETTA GL1

دوران اوج شرکت فولکس واگن

طرح فولکس بیتل از سال 1935 تغییری نکرده بود و در سال 1970 خیلی کم فروخته می شد. بعدها خودروهایRabbit و Golf موجب اوج گرفتن شرکت خودروسازی فولکس شد. همزمان با فروش بیتل ، طرح بیتل جدید، بازار را متحول کرد. این مدل نزدیک به 70 سال بود که طراحی و تولید می شد و در نهایت 30 ژوئیه 2003 آخرین مدل فولکس بیتل از خط تولید خارج شد.

فولکس واگن به تدریج به نماد رشد اقتصادی آلمان تبدیل شد و تمایل شرکت به افزایش صادرات در سال 1960 موجب شد که به یک شرکت سهامی خاص تبدیل شود. استفاده از سیستم های ابتکاری در دهه 1970 موجب طراحی و تولید خودروی پاسات شد.

امروزه شرکت خودروسازی فولکس به یکی از مهم ترین شرکت های خودروسازی جهان تبدیل شده و خودروهای این شرکت در سراسر جهان به تعداد و با ارقام بالایی فروخته می شود.