شناخت موتور تخت

موتور تخت به موتور افقی نیز مشهور هستند، موتور پیستونی بوده که سیلندرها در دو طرف میل لنگ قرار گرفته اند. این موتور را نباید با موتور پیستونی اشتباه گرفت که هر سیلندر حاوی دو پیستون بوده که در محفظه احتراق قرار گرفته اند.

رایج ترین نوع این موتور تخت،  Boxer است که در آن پیستون هر جفت سیلندر مخالف هم به داخل و خارج محفظه حرکت می کنند. با این حال این نوع موتور به طور یقین بوکسور نخواهد بود.

موتور ساده بوکسور
موتور ساده بوکسور

تاریخچه

اولین موتور تخت در سال 1897 توسط کارل بنز ساخته شد. از این موتور در هواپیما و موتور سیکلت هم استفاده می شود. در حال حاضر این موتور با شش سیلندر استفاده می شوند. از موتور تخت بیشتر در هواپیماها استفاده می شود. امروزه موتورهای  V شکل و شعاعی جایگزین این نوع موتورها شده اند.

طراحی موتور تخت

از مهمترین مزایای موتور تخت می توان به کوچکی و خنک شدن به وسیله جریان هوا اشاره کرد. این موتورها در مقایسه با موتورهای ساده، متعادل بوده و کمتر می لرزند. از مهمترین معایب این نوع موتورها می توان به عریض کردن آن با دو  سرسیلندر اشاره کرد.

موتور ساده
موتور ساده

تاریخچه موارد کاربری

  • این نوع موتور تا دهه 1960 در موتور سیکلت ها، هواپیماها و اتومبیل های سبک استفاده شد.
  • این نوع موتور چهار سیلندری در اتومبیل های فولکس واگن مدل یک و سوبارو و گهگاهی در موتور سیکلت ها استفاده می شود. رایج ترین استفاده آن ها در هواپیماهای تک موتور کوچکتر است.
  • در اتومبیل پورشه 911 از تخت شش سیلندری استفاده می شود. از این نوع موتور در هواپیماها و موتور سیکلت ها نیز استفاده می شود.
  • در دهه 1960 از تخت هشت سیلندری در پورشه 911 استفاده شد.
  • موتور تخت 10 سیلندری هرگز به مرحله تولید انبوه نرسیدند. شورولت دهه 1960 به این موتور مجهز بود.
  • از تخت 12 سیلندری در اتومبیل های پورشه 917K استفاده شد. طی دهه 1996 – 1973 این موتور در اتومبیل جاده ای فراری به کار گرفته شد.
  • تولید انبوه تخت 16 سیلندری مشخص نیست. نمونه اولیه موتورهای مسابقه ای توسط شرکت های خودروسازی پورشه و کاونتری در دهه های 1960 و 1970 ساخته شد.

پیکربندی موتور Boxer

این موتور برای اولین بار در اتومبیل بی ام دبلیو 1954 R68 استفاده شد. هر جفت پیستون در جهت مخالف به طرف داخل و خارج حرکت می کنند. این موتور تا حدی به دستکش های بوکسور شبیه است. این موتورها، لرزش کمتری دارند و بهترین بوده و متعادل هستند. در آن ها برای ایجاد تعادل در پیستون های رفت و برگشتی، به شفت تعادل نیازی نیست. با این حال در موتورهای تخت کمتر از شش سیلندر، سیلندرها بجای این که در 180 درجه قرار داشته باشند، با زاویه 360 درجه کار کرده و بین آن ها فاصله وجود دارد.