کارخانه جنرال موتورز (General Motors) یکی از شناخته ترین کارخانجات خودروسازی ایالات متحده آمریکا است. در آغاز قرن بیستم میلادی، تعداد ماشین های ایالات متحده کمتر از 80000 بود. بسیاری از آن ها با بخار یا برق کار می کردند و اتومبیل سایر کارخانجات خودروسازی با بنزین کار می کردند.

جنرال موتورز، یکی از شرکت های بورس نیویورک
جنرال موتورز، یکی از شرکت های بورس نیویورک

توسعه تدریجی کارخانه جنرال موتورز

کارخانه جنرال بعد از جنگ، سیستم تعلیق مستقل چرخ جلو، ساخت تک بدنه، سقف یکپارچه فولادی را توسعه داد. با طراحی اتومبیل های بیوک رودمستر، شورلت کوروت ، بل ایر، کادیلاک الدورادو ، دوران طلایی اتومبیل سازی شروع شد.

کارخانه جنرال در سال 1971، اولین کارخانه سازنده موتورهای بدون سرب بود. دو سال بعد از آن ایربگ را در خودروها ایجاد کرد و در سال 1974، برای کاهش انتشار دی اکسید کربن، مبدل کاتالیزوری را طراحی کرد.

جنرال موتورز در فتح ماه با پروژه آپولو 11 بدست نیل آرمسترانگ نقش موثری داشت. این کارخانه وسیله نقلیه متحرک روی سطح ماه را در پروژه آپولو 15 طراحی کرد.

خودروی پیکاپ SUV GMC
خودروی پیکاپ SUV GMC

ساخت خودروی اوپل کورسا

کارخانه جنرال موتورز در سال 1980، مجتمع جدیدی را در ساراگوسای اسپانیا برای ساخت اوپل کورسا راه اندازی کرد. به تدریج اتومبیل های ساب و هامر را شروع کرد و آن ها را توسعه داد.

در سال 1995، تعداد فروش خودروهای جنرال موتورز در خارج از ایالات متحده از 3 میلیون دستگاه فراتر رفت، و همزمان با این رویداد ، در داخل ایالات متحده نیز 5 میلیون دستگاه به فروش می رسید، و در این زمان بود که این کارخانه پروژه مشترکی را شروع کرد.

چینی ها از خودروی بیوک به شدت استقبال کردند. به تدریج در مورد نگهداری از محیط زیست در سطح جهانی، نگرانی هایی پیش آمد و در نتیجه خودروهایی هیبریدی یا با مصرف کم بنزین تولید شدند.