شرکت خودروسازی نیسان (Nissan Car Manufacturing) برای اولین بار با شرکت Nihon Sangyu ادغام شد. مدیر عامل شرکت Nihon Sangyu به نام Yoshisuke Aikawa از ایجاد بخش خودروسازی شرکت بسیار هیجان زده بود. همزمان با کناره گیری سایر سهامداران، سهام آن ها را خریداری کرد و شرکت نیسان را راه اندازی کرد.

اولین خودروی نیسان
اولین خودروی نیسان

نقش شرکت نیسان در جنگ و تولید برند داتسون

شرکت نیسان به مدت زمان مدیدی، برند خودروی داتسون را طراحی و تولید می کرد و همزمان با آن کامیون ها و هواپیمای نظامی ارتش ژاپن را تامین می کرد. شرکت نیسان بعد از جنگ با بسیاری از شرکت های خودروسازی مهم جهان مثل استون مارتین در دهه 1950 و 1960 و با شرکت پرینس موتور در سال 1966 ادغام شد و بعد از آن زمان تولید خودروهای شرکت تا به امروز ادامه داشته است.

سال 1953 به دلیل پایان جنگ کره برای شرکت، سال بحرانی بود. بسیاری از کارگران اخراج شده و مدیران تولید به دلیل احساسات ضد کمونیستی دستگیر شدند. سرانجام با تاسیس اتحادیه جدیدی، شرکت تصمیم گرفت که در تولید خودرو از فناوری های جدیدی استفاده کند.

خودروی نیسان Kicks-XE
خودروی نیسان Kicks-XE

گسترش شرکت در اروپا

محصولات شرکت در اواخر دهه 1950 به همه کشورهای دنیا صادر شد. برند داتسون به کشورهای آمریکا و استرالیا ارسال می شد و در این کشورها طرفدارانی پیدا کرده بود. این شرکت در نمایشگاه اتومبیل 1958 لس آنجلس شرکت کرده و خودروهای تولیدی خود را به نمایش گذاشت و در سال 1960 در ایالات متحده یک شرکت تابعه تاسیس کرد. کارخانه دیگری را در 1986 در انگلستان تاسیس کرد و در این کارخانه بیش از 400000 هزار دستگاه در سال تولید می شد که بزرگترین کارخانه خودروسازی در اروپا بود.

گسترش شرکت در آمریکای جنوبی و آسیا

شرکت نیسان در کشور برزیل نیز شعباتی دارد. محصولات این شرکت در چین نیز محبوب است و در سال 2009 بیش از نیم میلیون دستگاه در این کشور فروخته شده است. شعبه شرکت در گاردنیای کالیفرنیا تاسیس شد و با این کار خودروهای این شرکت در سراسر ایالات متحده به فروش می رسید.

نیسان طی سال های اخیر در کشورهای آمریکا و ژاپن معروفیت بسیار زیادی کسب کرده است. نیسان رودستر عملکرد و کارایی فوق العاده ای دارد. با ساخت داتسون Z دیدگاه مردم نسبت به خودروهای سوپر اسپرت تغییر کرد. رونمایی این خودرو در سال 1969، موجب تحول شگرفی در فروش خودروهای نیسان در آمریکا شد.

امروزه خودروهای شرکت نیسان در سراسر جهان محبوب است و طرفداران این شرکت هر ساله جدیدترین محصولات را پیگیری کرده و خریداری می کنند.