مفهوم موتور درون خطی

موتور درون خطی، ساده طراحی شده و سیلندرها در یک خط قرار می گیرند. گاهی اوقات برخی تولید کنندگان آن را موتور ساده می نامند. موتور درون خطی می تواند 2، 3، 4، 5، 6 یا 8 سیلندر داشته باشد. برخی تولید کنندگان موتور چهار سیلندر را موتور ساده تلقی می کنند. نوع موتور به همراه با اسم خودرو مشخص می شود و تعداد سیلندر نیز نمایش داده می شود. به صورت 4I, 4L نمایش داده می شود.

موتورهای شش و هشت سیلندر نیز در طبقه بندی های این موتور مدنظر گرفته می شوند. در اتومبیل های سبک و سنگین از موتور درون خطی استفاده می شود. حتی موتور درون خطی در تجهیزات زمینی نیز استفاده می شود.

حجم متداول درون خطی 3 لیتر بوده و تولید درون خطی نسبت به انجین های افقی یا V راحت بوده و میل بادامک با سیلندرها در یک محفظه قرار می گیرد. شرکت های تولیدی در کنار پیستون و سرسیلندر، سوپاپ موتور را قرار می دهند.

موتور درون خطی
موتور درون خطی

درون خطی در خودروها

در بیشتر خودروهای هاچ بک، سدان و کوپه از موتور درون خطی استفاده شده و در خودروهای هوندا سیتی، تویوتا کرولا، هیوندای الانترا، ورنا، شورولت کروز از این موتور استفاده شده است.

سیلندر درون خطی

سیلندر، مهمترین قطعه موتورها محسوب می شود در این موتورها از میل لنگ تا سر سیلندر ادامه دارد. سیلندر، قطعه اصلی این موتور محسوب می شود. سیلندر موتور درون خطی روی شاسی نصب می شود. موتور نیروگاهی و دریایی از فونداسیون ساخته شده اند و میل لنگ های بالایی و پایینی داشته که از سیلندر تفکیک شده اند. سیلندرها با ریخته گری درست شده و با سوراخ های رزوه به سر سیلندر، یاطاقان، مخزن روغن، و سایر قطعات موتور متصل می شود. محفظه میل لنگ با قسمتی از سیلندر و مخزن روغن در یک جا قرار گرفته و آب بندی می شود همچنین به عنوان روان کننده مخزن روغن عمل می کند.

سیلندرها با مقطع دایره ای بوده که از قسمت بالایی امتداد یافته و توسط دیواره های  داخلی محصور شده و صیقلی بوده و در نهایت مشخص می کند که یاطاقان ها، سطح صاف و صیقلی دارند.

اندازه سیلندرهای موتورهای سنگین کاملا مناسب و اندازه موتور ساخته شده و نسبت به خوردگی و پوسیدگی مقاوم ساخته می شوند.

موتور درون خطی با 4 میل سوپاپ بالاسری
موتور درون خطی با 4 میل سوپاپ بالاسری

آرایش سیلندرها موتور درون خطی

  • عمودی
  • افقی

یک ردیف سیلندر به صورت عمودی از میل لنگ به سمت بالا امتداد یافته و با بلبرینگ های میل لنگ تراز می شود. سیلندرها در برخی موتورهای کوچک هواپیما شش سیلندری، به صورت افقی قرار گرفته اند.