شرکت خودروسازی سیتروئن (Citroen Company) از سال 1919 تاسیس شده و بیش از 100 سال قدمت دارد. شرکت خودروسازی سیتروئن بیش از 300 مدل خودرو را تولید کرده و یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی کشور فرانسه است.

سیتروئن C5
سیتروئن C5

سیر تاریخی شرکت خودروسازی سیتروئن

سیتروئن بزرگترین تولیدکننده اتومبیل فرانسوی است که از سال 1976، بخشی از گروه PSA پژو سیتروئن است. این شرکت توسط تاجر فرانسوی آندره گوستاو سیتروئن در سال 1919 تاسیس شد.

اولین شرکتی بود که فروش خودروهای خود را در خارج از ایالات متحده آمریکا شروع کرد و توانست که با یک رویکرد خاص، خودروهای خود را به نحو خاصی به فروش برساند.

در مدت هشت سال به مهمترین شرکت خودروسازی تبدیل شد و به تدریج به مقام چهارم دست یافت.

پنج سال بعد از تاسیس اولین مدل B10 تمام فولادی را طراحی و تولید کرد.

ده سال بعد سیتروئن 15CV Traction Avant به عنوان یک خودروی با نوآوری های جدید مشهور شد، خودرویی با سیستم تعلیق مستقف و بدنه جداگانه ای بود که انجین با بدنه در تماس نبود. در این خودرو شاسی فاقد شاسی بود.

وزن بدنه کاهش یافته بود و به تدریج این قضیه به عنوان استانداردی برای سایر اتومبیل ها تعیین شد.

بروز مشکلات مالی در شرکت خودروسازی سیتروئن

در همان سال، شرکت خودرو با مسائل مالی مواجه شد و به همین دلیل اکثر سهام شرکت به طلبکاران فروخته شد.

از آن جایی که این خودرو موفق بود بنابراین بسیاری از خودروهای بعدی دهه 90 با این نوع سازه مشخص شده بودند.

نقطه عطف شرکت خودروی 2CV بود. انجین این خودرو 12 اسب بخار قدرت داشت.

این خودرو تا اواخر سال 1948 پرفروش بود. ارزان بود و از آن جایی که انجین آن کوچک بود، خرید آن مقرون به صرفه بود و تا سال 1990 در آن تغییرات اندکی ایجاد شده بود و تا همین اواخر در جاده های فرانسه به چشم می خورد.

در طول یک سال 8.8 میلیون دستگاه از این خودرو تولید شده بود.

شرکت سیتروئن در سال 1954، تمام خودروهای خود را به سیستم تعلیق پنوماتیک مجهز کرد و در سال 1995، سیستم ترمز خود را به دیسک DS مجهز کرد که در سایر کشورهای اروپایی این چنین سیستمی وجود نداشت.

خودروی DS به فرمان برقی، گیربکس نیمه اتوماتیک مجهز بود و از سال 1968، چراغ های جلو، دایره وار حرکت می کردند. این خودرو در زمان خود منحصر به فرد بود و از آن زمان بود که مشخص شد مشخصات آئرودینامیکی خودرو نقش مهمی دارند.